vrijdag 3 mei 2013

Wat is quilten? deel 3

Je kan natuurlijk met de hand quilten, maar waarom zou je? Je gebruikt toch ook een stofzuiger, wasmachine, boormachine en wat al niet voor machines voor allerlei andere bezigheden.

Dus waarom niet een naaimachine om te quilten?
Ik gebruik dus een naaimachine.

In theorie kan je alle naaimachines gebruiken om te quilten. Je hebt alleen een borduurvoet nodig en je moet de transporteur (= het onderdeel dat steeds omhoog komt en de stof naar achteren of voren trekt) kunnen uitschakelen. Voor meer (en betere) informatie, raad ik je aan het volgende filmpje te bekijken.


Maar met alleen een naaimachine en een paar lapjes stof kom je niet ver.
Je kan quilten met normaal naaigaren. Als je dat wilt doen dan kan je beter geen katoen gebruiken, want dat breekt nog vaker.
Beter is het om borduurgaren te gebruiken. Bekijk hiervoor ook het bovenstaande filmpje.

Verder heb je nog lange naalden of veiligheidsspelden nodig om de drie lagen aan elkaar de spelden. Bij  kleine projecten kan je ook lijm uit een spuitbus gebruiken.

Wat ook handig is en je handen ontlast zijn antislip handschoenen. Deze kan je gewoon bij de lokale bouwmarkt kopen. Hierdoor verkrampen je handen minder snel.

Om stoffen te snijden wordt de rolmes veel gebruikt. Wist je al dat je deze ook bij de lokale bouwmarkt kan kopen? En meestal zijn ze daar goedkoper dan bij handwerkzaken. Je hebt natuurlijk dan ook een snijmat nodig. Bij de Action hebben ze snijmaten in A3-formaat te koop. Niet duur en als je net begint zijn ze prima.

Nou, dat is het wel zo'n beetje. Mocht ik iets vergeten zijn, dan vul ik dat nog wel aan.

O, ja. Dit heb je niet echt nodig, maar is wel heel erg handig. En zodra ik weer een beetje hout heb ga ik er zelf eentje maken.


Mijn quiltwerken kan je hier vinden.

Deel 1
Deel 2

Bronnen:
https://www.youtube.com/watch?v=6nz0QwNv1AA
https://www.youtube.com/watch?v=1cNDlrLZO1U

Geen opmerkingen:

Een reactie posten