woensdag 21 september 2016

Bollen planten

Het kan weer: bollen planten.

Ik heb hier echt al maanden ongeduldig op gewacht.

Om te voorkomen dat de bollen (na bijvoorbeeld schoffelen) door de tuin gaat "wandelen", had ik een aantal jaren geleden speciale open bakjes hiervoor gebruikt.
Deze zitten nog steeds in de grond, maar omdat ze nogal ondiep zijn vind ik ze niet voor alle soorten bollen geschikt. Het zijn van die groene mandjes die je in de meeste tuincentra wel kan kopen.

Wat je ook in de meeste tuincentra kan kopen zijn vijvermandjes. Die zijn in nog meer maten te koop dan de bollen mandjes.


Omdat de bakjes nog niet zo lang in de grond zitten, zijn ze nog gemakkelijk te vinden. Maar om ze straks ook nog terug te kunnen vinden, staat er bij elk bakje/mandje minstens één paddestoel.

Omdat de bakjes dieper zijn, kan je zo ook prima "lasagnebeplanting" toepassen. Da's meerdere lagen van verschillende bollen boven elkaar die om verschillende tijden bloeien. Handig als je een kleine tuin hebt.

Volgend jaar ga ik ook mijn Dahlia's zo planten. Dan kan ik de knollen er voor de vorst komt gemakkelijker uithalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten